Här kommer matrisen för boksamtalet!
Matris för boksamtal
Aspekter | Godkänd | Väl godkänd | Mycket väl godkänd |
Läsning och frågor | Eleven har läst boken Eleven har arbetat fram två diskussionsfrågor utifrån boken | ||
Diskussion | Eleven resonerar sammanhängande kring de frågor eleven/gruppen har valt att prata om | Eleven lyssnar på de andra och bidrar utifrån det med nya frågor och resonemang | |
Exempel | Eleven kan ange ett par citat eller situationer som utgångspunkt för sitt resonemang | Eleven utgår från flera belysande och konkreta citat eller situationer i sitt resonemang | |
Jämförelse | Eleven kan koppla sin bok till något annat hon/han har sett eller läst | Eleven kan se både likheter och skillnader mellan romanen och annan litteratur/film | Eleven redogör nyanserat för hur tema och budskap skildras i romanen jämfört med annan litteratur/film och kopplar därmed samman analys och jämförelse |
Analys | Eleven kan föra något självständigt resonemang kring romanens tema, karaktärer och budskap. | Eleven kan föra resonemang kring språk och struktur (form) i romanen | Eleven relaterar romanen och dess motiv till sina egna kunskaper och erfarenheter på ett relevant och nyanserat sätt |
Mål
Eleven skall kunna formulera egna tankar och iakttagelser och göra egna bedömningar vid läsning av saklitteratur och litterära texter från olika tider och kulturer.
Eleven skall kunna förmedla åsikter, erfarenheter och iakttagelser i tal och skrift på ett sätt som är anpassat efter situationen och mottagaren
Eleven skall kunna delta i samtal och diskussioner med olika syften […]
Eleven skall känna till några vanliga myter och motiv i litteraturen, vilka speglar frågor som har sysselsatt människor under olika tider
Mål att sträva mot i svenskämnet (litteraturdelen)
Skolan skall i sin undervisning i svenska sträva efter att eleven
i dialog med andra uttrycker tankar, känslor och åsikter och reflekterar över existentiella och etiska frågor och fördjupar sin förståelse för människor med andra levnadsförhållanden och från andra kulturer,
genom olika texter och medier blir förtrogen med grundläggande demokratiska, humanistiska och etiska värden men också medveten om destruktiva krafter att reagera emot,
utvecklar sin fantasi och lust att lära genom att tillägna sig skönlitteratur i skilda former från olika tider och kulturer och stimuleras till att söka sig till litteratur och bildmedier som en källa till kunskap och glädje.
När du läser din bok vill vi att du funderar kring temat makt och vanmakt och hur det tar sig uttryck i texten. Diskussionerna kommer att ske gruppvis med de olika böckerna som grund för gruppindelningen.
Till boksamtalet ska du ha med dig två frågor som du tycker är angelägna att diskutera efter att ha läst denna bok. Koppla gärna frågorna till makt och sådant vi har diskuterat på lektionerna. Du kan även ställa frågor som anknyter till hur boken är skriven, alltså dess form (berättarperspektiv, komposition, genre, språkbruk m.m.).
Läs igenom matrisen för att se vad som bedöms. Generellt sett så är det viktigt att du använder dig av de reflektioner du gör under läsningens gång som stöd för en aktiv diskussion tillsammans med de andra i gruppen. Det intressanta är vad du tänker och tycker och hur du argumenterar för dina åsikter och värderingar. Det finns inga allmängiltigt rätta svar.
Vi önskar dig mycket läsnöje med din bok!